Stress, stress, stress……

Als je af en toe eens hoofdpijn hebt is dat niet ongewoon en soms flink moe zijn na een lange dag werken kan zelfs een voldaan gevoel geven. Maak je hier geen zorgen over, alleen wat gebeurd er met je als dit regelmatig is. Het steeds vaker voorkomt, dan wordt het tijd om naar je lichaam te luisteren. Het lichaam wil je namelijk iets vertellen……

Wat is stress eigenlijk?

Het betekent niets anders dan spanning of druk. Af en toe stress hebben is ook zeker niet ongezond. Soms heb je het zelfs nodig om goed te kunnen functioneren. Dat noemen we dagelijkse stress. De spanning die je voelt bij een spannende gebeurtenis. Het zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren en geconcentreerd kunt zijn. Het brengt je lichaam in staat van paraatheid. Het hormoon adrenaline komt vrij, we noemen dit ook wel het vlucht, vecht en bevriezen stadium. 

Wat gebeurd dan eigenlijk in je lichaam?

bloeddruk gaat omhoog – hartslag stijgt – adrenaline komt vrij spieren spannen zich aan – ademhaling wordt sneller
keel knijpt dicht – zweet breekt uit – trillende benen

In korte tijd is je lichaam klaar om in de overleving stand te gaan. Als de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de spanning meestal wel af. Je lichaam wil terugkeren naar rust en kalmte. Alleen………
Als de opbouw van stress maar door blijft gaan, dan krijgt je lichaam geen tijd om te herstellen. Ik hoef je niet uit te leggen hoe dat voelt als je niet meer kunt ontspannen. Je lichaam gaat aangeven dat je beter voor jezelf moet zorgen. Allerlei vage klachten steken de kop op. Dan is er sprake van chronische stress.

Ik kan je vele manieren leren om hier beter mee om te gaan. Belangrijk is om het eerder te herkennen in je lichaam. Massages, bodywork, stress ontladen en daarna dan te ontladen met een makkelijke zelfhulpmethode die je thuis kunt doen. 
www.kaya-massages.nl

Je voelt je niet meer fijn in je relatie?


Dan is de vraag natuurlijk gelijk, maar hoe hoe zou je het dan willen? Toen je aan deze relatie begon wilde je het beste van jezelf laten zien, alles was mooi en het voelde dat je de ware had gevonden, immers je bent de relatie aangegaan. Het koste je geen moeite om de relatie in stand te houden. 

Zoals in elke relatie begon je na jaren de minder mooie kanten te zien van je partner, en hij andersom in jou natuurlijk. Deze minder mooie kanten kunnen gekoppeld zijn aan oude ervaringen met emoties die destijds niet goed zijn verwerkt, bij jezelf of bij je partner. Dit kan in je relatie met je vader zijn of misschien dat je ingrijpende situaties hebt meegemaakt in je jeugd. Door deze ervaringen of herinneringen voel je steeds meer een trigger. Deze gaat zich meer en meer uiten in verbale of non-verbale gedrag of zelfs zo erg dat je uit je slof schiet. Op deze reactie en houding zit je partner niet te wachten, zo lang je deze situaties niet herkend, zal je ongetwijfeld vaker deze trigger voelen.

Dan ben je ineens die man die zich realiseert dat hij ouder wordt. Het lukt je niet om op emotioneel niveau te praten met je partner. Je kunt/durft/wilt niet.

Jullie hadden dit wel door, maar ach, de relatie ging toch redelijk goed? Waarom dan hierover praten? 

Als dit dan vervolgens jaren kabbelt wordt de drempel alleen maar groter om je diepste emoties te delen. Kleine pijntjes worden groter, en negatieve emoties en angsten beginnen de kop op te steken. 

De mooie start van je relatie is anders geworden, je voelt het, je merkt het, je beleefd het……….

Een eerste stap die je kunt maken is er eens alleen op uit te trekken, een lang weekend alleen met jezelf zijn. Je haalt zowel de “trigger” van je negatieve ervaring weg. Je hoeft je daardoor niet meer te storen aan wat vervelend is. Misschien merk je dat je het positieve aan hem gaat missen. Zoals je hebt ervaren is het heel moeilijk om helder na te denken als je boos bent. Maar wanneer die emotie zijn gezakt, en je objectief naar je boosheid kan kijken, dan zal je opmerken dat je eigenlijk boos bent om niks.

De tweede stap is de mogelijkheid die ik jullie kan bieden. Een Kaya relatie coaching of massage sessie. De sessie bestaat uit wat jullie beide nodig hebben op dit moment, veiligheid en vertrouwen en openheid is de basis waar ik aan ga werken en jullie. De (issues) en triggers worden erin verwerkt. Het kan zijn door gesprekken, oefeningen of elkaar anders aanraken. Zo ontstaat er begrip voor elkaar en kun je intimiteit weer anders beleven. De relatie is weer fijn.

Neem gerust contact met mij als je vragen hebt. Voel je welkom, Andreas

Massage is gezond

Ik wilde weer eens terug naar de basis van mijn werk. Dat is masseren en weer eens met jullie te delen hoe gezond dit is.Een van de belangrijkste stelsels in ons lichaam is onze bloedcirculatie. En laat een massage daar nu net goed voor zijn. 
Even wat uitleg hierover, via het bloed worden voedingsstoffen naar de cellen vervoerd en afvalstoffen afgevoerd. In onze spieren is een goede doorbloeding dus van belang. Spieren maken bij het bewegen melkzuur aan, dit is een afvalstof. Dit melkzuur moet goed afgevoerd worden door de bloedvaten in de spier, gaat dit niet goed dan ontstaan er zogenaamde knopen. Deze knoop, ook wel triggerpoint genoemd, is een bundeltje spiervezels wat als het ware aan elkaar blijft plakken en niet meer soepel in en uit elkaar beweegt. In zo’n knoop hoopt melkzuur zich op, wat een stroef of strak en moe gevoel in de spier geeft. 


Knopen zorgen er ook voor dat de spier op sommige plekken wat korter is dan de naastliggende spier, daardoor voelt het als trekken aan het uiteinde ervan. Bij een Kaya Relaxation of Awakening massage worden deze knopen uit de spieren gehaald, waardoor het melkzuur goed weg kan. Het is opvallend wat het weghalen van knopen kan doen in bijvoorbeeld nek en schouders. Meestal voelt het hoofd wat vrijer en komt er een hoop energie en ontspanning vrij. Gelukkig wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar het resultaat van een massage op de gezondheid. 

Wat gebeurd er dan eigenlijk in het lichaam?

Na een massage blijkt de hoeveelheid witte bloedcellen in het bloed verhoogd te zijn. De witte bloedcellen helpen om infecties en virussen te bestrijden. Tevens verlaagt een massage het stresshormoon cortisol. Als deze stof cortisol te lang in het lichaam aanwezig is, is dat ongunstig voor de weerstand. Als er diepe ontspanning in het lichaam ontstaat schakelt het zenuwstelsel over op een modus van herstel. Een massage bevordert ook de aanmaak van serotonine en oxytocine, beide feel good hormonen die rust, ontspanning en een fijne gemoedstoestand opleveren. Mijn Kaya Relaxation en Awakening massages kunnen ook helpen als je last hebt van malende gedachten. Er kan altijd van alles door ons hoofd gaan en dat je daarmee rond blijft lopen. Als je tijdens de massage de aandacht en gedachte naar mijn handen brengt, het voor elkaar krijgt om rustig en diep te ademen zal de ontspanning en overgave snel optreden je lichaam.

Kaya relatie coaching

Vaak ontmoet ik koppels die uit elkaar gegroeid zijn of dat de relatie wat stroef verloopt. Hier wil je graag verandering in brengen, deze Kaya partner coaching sessie is dan ideaal om weer tot elkaar te komen. Zo kunnen we onderzoeken wat de verwachtingen van je partner zijn en elkaar beter te begrijpen wat jullie nodig hebben

Tantra partner massage

Mijn gevoel zegt dat vele mannen en vrouwen denken dat intimiteit en seksualiteit hetzelfde is. Dan kan het zo zijn dat we deze termen door elkaar gebruiken en er zo verkeerde verwachtingen ontstaan. Intimiteit is een gevoel van verbondenheid met een ander. In het contact met die ander, voel je je helemaal op je gemak, misschien wel je authentieke zelf. Hoe meer intimiteit je ervaart, hoe gelukkiger en liefdevoller je je kunt voelen. Het is goed om te weten dat er verschillende vormen van intimiteit voorkomen. Niet alleen omvat elke vorm karakteristieke kennis, maar vereist ook specifieke vaardigheden.
In mijn sessie gaan we met onderstaande 6 vormen van intimiteit aan de slag. Hierbij is de één niet belangrijker dan de ander. Ze zijn allemaal meer of in mindere mate aanwezig. De mate van belangrijkheid verschilt echter van persoon tot persoon. De vormen zijn:

Fysiek – Emotioneel – Mentaal – Sociaal – Seksueel – Spiritueel.

Ik bied deze Kaya partner coaching sessies aan voor mannen en vrouwen. Ruime ervaring is aanwezig. 

Seksualiteit

Seksualiteit. Gisteren weer in het nieuws!

Ook mannen vinden het moeilijk om met hun zorgverlener over seksualiteit te praten. De laatste jaren horen we van zorgprofessionals steeds meer dat ze het belangrijk vinden om het onderwerp mee te nemen in hun behandelingen, maar dat ze praktische handvatten missen. 

seksualiteit

Hierdoor blijft seksualiteit onbesproken en lopen mannen onnodig rond met zorgen of problemen. 

De geweldige website www.seksindepraktijk.nl is een helpende hand om mannen te ondersteunen in hun seksuele ontwikkeling, problemen te signaleren en vragen te beantwoorden.

Op dit vlak heb ik ook ruime ervaring en kan ik veel betekenen. Maak gerust eens een afspraak, ik heb altijd een luisterend oor voor je. 

Wees welkom

Agressie

Agressie, we hebben er allemaal wel eens mee te maken, misschien ben je zelf ook wel eens agressief. Je kunt agressie op verschillende manieren beleven of herkennen.

Bij expressieve agressie uit iemand zijn ongenoegen, vaak niet gericht op een ander persoon, maar meer op een bepaalde situatie. Kom je deze vorm van agressie tegen kun je het beste reageren door begrip te tonen, immers je zou het zelf ook fijn vinden als de ander een probleemoplossende houding aan neemt.

Zou je dit niet doen kom je al snel in de frustratie agressie. Dit is het snel en onverwacht tonen van oplopende emoties en het ontstaan van een verminderde controle over het eigen gedrag. Frustratie agressie ontstaat meestal over procedures of wat een ander moet doen van jou en het niet doet, het moet altijd op jou manier uitgevoerd worden. Om frustratie agressie te verminderen, neem de persoon serieus, goed te luisteren, niet in discussie te gaan, maar pas met iemand in gesprek te gaan als de emoties gezakt zijn.

In dit gesprek kun je ook ontdekken of het geen instrumentele agressie was, het bewust gebruiken van agressie om een bepaald doel te bereiken. Was het geen reactie, maar een bewuste actie. Het uiten van dreigingen is een veelvoorkomend verschijnsel van deze vorm van agressie, laat iemand weten dat agressief gedrag niet gaat helpen om iets te bereiken.

Wordt het gesprek steeds onprettiger dan wordt het een onbeheerste agressie. Iemand wordt wat onvoorspelbaar en wil misschien iets breken of kapot maken en uiteindelijk weglopen. De realiteitszin ontbreekt dan een beetje, de onderliggende laag ligt toch vaak in het verleden waar het ooit is ontstaan of opgebouwd.

Door in balans te zijn en bij jezelf te blijven kun je vaak beter met bovenstaande omgaan, herken je je misschien in een van bovenstaande voorbeelden wees dan welkom om dat eens te onderzoeken.

Perfectionisme

Is het goed of fout, of eigenlijk kun je er voordeel uit halen of niet ?

Er zijn veel mannen die er meer last van hebben dan voordeel, het kan al in de kinderjaren opgebouwd zijn. Een voorbeeld: als ouders gingen scheiden toen je nog kind was, nam je misschien de overtuiging aan dat als jij alles perfect zou doen, je ouders minder verdriet hadden. Je ging jezelf aanpassen om ze het niet moeilijker te maken, je ging voor hoge cijfers en goede prestaties. Wat je niet besefte was de faalangst en onzekerheid die je gelijktijdig ook aan het opbouwen was. Je leerde jezelf dat je geen fout maakte maar je was de fout!!!

Een ander voorbeeld kan zijn: Je ziet je ouders een bepaald patroon vertonen en zult dit gaan aannemen omdat het goed lijkt en ouders geven toch het goede voorbeeld??

Je past je aan, je wilt goed zijn, je doet het dan niet uit vrije wil meer. Het lijkt dat alles moet, presteren, laten zien dat je er bent en dat je het kunt en dat je ok bent! 

Hierbij ga je over grenzen van je eigen kunnen, je wordt onrustiger en het lijkt of je steeds slechter kunt ontspannen. Je ervaart geen innerlijke rust, je wordt eerder boos op iedereen en alles en ervaren voortdurend stress. 

Ja, lief zijn voor jezelf en goed voor jezelf zorgen is wat je nodig hebt, maar hoe doe je dat als perfectionist?

Wees welkom om hier aandacht aan te besteden met wat coaching, oefeningen of bodywork. En ervaar hoe je voordeel uit je perfectionisme kunt halen. 

Andreas.