May your life be as awesome as you pretend it is on instagram.

Heb je deze vraag jezelf wel een gesteld? Waarom of voor wie post ik dingen op Instagram of Facebook?
Zou het met zelfvertrouwen te maken hebben, dit ontwikkeld zich in de kinderjaren. Naast je persoonlijkheid is de sociale omgeving erg belangrijk bij de ontwikkeling van je zelfvertrouwen. Wanneer je bijvoorbeeld erg beschermd opgevoed bent, kan het zijn dat je niet geleerd heeft om een eigen mening te vormen en zelf dingen te ondernemen of te ontplooien.

Als je ouder wordt, kan dit zich uiten in je gedrag. Je durft weinig initiatief te nemen of iets niet te zeggen, omdat je bang bent dat een ander vindt dat je iets stoms zegt. Hierdoor behaal je geen goed gevoel en krijgt geen bevestiging dat je iets heus wel kan en er mag zijn.
Je zelfvertrouwen neemt nog meer af en dit resulteert in nog minder positieve ervaringen. Hetzelfde kan ontstaan wanneer mensen in je omgeving kritiek hebben geleverd op je gedrag of berichten. Wil je weer terug naar je eigen leven en lichaam en je leven niet delen op social media , wees dan welkom. 

Is controle nodig of overbodig?

Controle hebben in je dagelijks leven, daar is niks mis mee. Altijd goed voorbereid, altijd alles perfect geregeld hebben en gebeuren geen onverwachte dingen. Altijd alles overzichtelijk houden en gemakkelijk anticiperen op andere situaties. Alleen deze mate van controle behouden kost je veel energie en levert misschien wel stress op. Je bent dagelijks zo intensief bezig met het controleren van alles wat er gebeurd of misschien kan gebeuren zo kom je niet genoeg tot ontspanning, rust en kalmte in je lichaam.

Dus stel je zelf de vraag eens, wil je over alles nadenken wat er mogelijk kan gebeuren of hoe iets zal gebeuren?

Velen hebben nu eenmaal de behoefte om alles perfect te willen regelen. Misschien wel herkenbaar, je hebt iets leuks georganiseerd, maar soms geniet je er zelf niet eens van. Alles staat in teken van organisatie en voorbereiding. Wanneer er dan iets onverwachts, leuks of spontaans gebeurt, geniet je hier niet van, maar schiet je regelrecht in de stress.

Waarom wil je de controle houden?

Misschien heb je angst om de controle en zaken los te laten, maar waarom? Meestal is controle gedreven door een stukje onzekerheid. Je denkt als je heel goed voorbereid ben en niets aan het toeval overlaat, je controle over in ieder geval jezelf hebt. Je denkt ook zeker te weten dat alles wat jij regelt of organiseert goed gebeurt en er niets fout gaat. Je wilt geen fouten maken en bent bang voor alles wat er mis zou kunnen gaan. 

Wat als je de controle loslaat?

Natuurlijk hoef je niet ineens alle controle los te laten, maar kun je het stap voor stap doen. Belangrijk is om eerst je eigen angsten en spanningen te herkennen en bespreekbaar te maken. Want het leren loslaten van de controle kan ook weer onnodig veel angst en zekerheid opleveren. Daar zoeken we naar een balans. Als het je aanspreekt om dit eens te onderzoeken, je anders naar anderen kunt kijken, jezelf rustiger wilt voelen als anderen taken van je overnemen en jij je controle los laat. Wees welkom als je weer “in control” wilt zijn. 

Slachtoffer.

Ben je slachtoffer of wil je slachtoffer zijn? 

Op dit moment erg actueel, ik bedoel daarmee de huidige discussie over discriminatie en racisme. Daar kun je het misschien ook aan koppelen, maar ik trek het veel breder, het gaat volgens mij verder dan dat.

Slachtoffer zijn of voelen, een eigenschap die velen misschien herkennen, de schuld ligt bij de ander, ik deed, schreef of zei helemaal niets fout. En daardoor geef je misschien anderen de schuld voor alles wat jou overkomt. Mannen zijn in het algemeen handig en bedreven om de schuld in iemand anders zijn schoenen te schuiven. Het is gemakkelijk om te doen, het is gemakkelijk om het slachtoffer te spelen. Op deze manier hoeven we geen verantwoordelijkheid te nemen, het is immers de schuld van de ander. Als iemand het met je eens is ben je blij en voel je je goed. Als iemand je teleurstelt, geef je ze de schuld en je fijne gevoel verdwijnt al snel. 

Door het nemen van je eigen verantwoording en eerst eens in de spiegel te kijken en stel jezelf de vraag? Is het wel de ander zijn schuld?

Heb ik wel gelijk en waarom ziet de ander het anders, of ligt het gewoon aan mijzelf? Waarom raakt het mij?

  • Je partner: 
  • Kan ik mij alleen maar goed voelen als hij doet wat ik wil?
  • Geef je hem de schuld over hoe hij je behandelt of luistert je partner niet naar je?
  • Misschien heb je geprobeerd je partner te veranderen en werkte dit niet?
  • Je vrienden of ouders:
  • Geef je hun de schuld voor hoe ze je behandeld hebben? Voor je opvoeding? Hielden ze meer van je broer of zus dan van jou?
  • Je omgeving:
  • Zijn zij de schuld van de huidige economisch situatie?
  • Voel je je anders? 
  • Niet lekker in je vel zitten, ligt dat aan anderen?
  • Niet vrij kunnen leven, waar ligt dat aan?
  • Je werk:. 
  • Heb je geen promotie gekregen en geef je jou baas de schuld hiervan?
  • En hoe zit het met je collega’s?
  • Heb je het naar je zin op je werk?

Misschien is de tijd gekomen voor verandering; te stoppen met anderen de schuld te geven en meer controle over je eigen gevoelens te leren. Weet je zeker dat je alles over de situatie weet? Misschien is er een reden waarom mensen doen zoals ze doen? Mensen kunnen elkaar veel pijn doen, helaas, maar laat je je pijn doen? Laat je je nog langer raken?

Ik heb altijd een luisterend oor hoe jij hier instaat of mee omgaat.

Gezien worden?

Hoe worden we gezien? 
Hoe willen we gezien worden?
How do we want to be seen?
—————————————
Een actueel item, gezien worden of je verstoppen. Waardering, begrip maar vooral aandacht krijgen, het is ook een van onze basisbehoeftes. 


Wie dat misschien als kind heeft gemist, blijft lang hongeren naar compensatie. Het is soms bijna onzichtbaar aanwezig, maar we voelen het wel, ons sterk verlangen ernaar. 
Velen van ons herkennen dit sterk verlangen om gezien en gehoord te worden door de mensen om ons heen, om betekenis te hebben in het grotere geheel. Maar hoe voelt het om helemaal jezelf te mogen zijn. En mag je wel helemaal jezelf zijn zonder voorwaarden. Bij mij wel, wie of wat je ook bent of wilt zijn.

Eigen mondkapjes.

Mijn eigen professionele en unieke Kaya mondkapjes. Geen andere meer die inmiddels overal in de natuur zwerven.

Iedereen krijgt er een gratis bij de eerste afspraak.

Back to basic

Er komen veel e-mails binnen, vaak met de vraag, “ik wil gewoon lekker even ontspannen” of ik kan momenteel niet sporten, mijn nek en schouders voelen stram en stijf.

Daarom even weer terug naar de basis van masseren en hoe gezond het is. Een van de belangrijkste stelsels in ons lichaam is onze bloedcirculatie. En laat een massage daar nu net goed voor zijn. Via het bloed worden voedingsstoffen naar de cellen vervoerd en afvalstoffen afgevoerd. In onze spieren is een goede doorbloeding dus van belang. Spieren maken bij het bewegen melkzuur aan, dit is een afvalstof. Dit melkzuur moet goed afgevoerd worden door de bloedvaten in de spier, gaat dit niet goed dan ontstaan er zogenaamde knopen. Deze knoop, ook wel triggerpoint genoemd, is een bundeltje spiervezels wat als het ware aan elkaar blijft plakken en niet meer soepel in en uit elkaar beweegt. In zo’n knoop hoopt melkzuur zich op, wat een stroef of strak en moe gevoel in de spier geeft. 


Knopen zorgen er ook voor dat de spier op sommige plekken wat korter is dan de naastliggende spier, daardoor voelt het als trekken aan het uiteinde ervan. Bij een Kaya Relaxation of Awakening massage worden deze knopen uit de spieren gehaald, waardoor het melkzuur goed weg kan. Het is opvallend wat het weghalen van knopen kan doen in bijvoorbeeld nek en schouders. Meestal voelt het hoofd wat vrijer en komt er een hoop energie en ontspanning vrij. Gelukkig wordt er steeds meer onderzoek gedaan naar het resultaat van een massage op de gezondheid. 

Wat gebeurd er dan eigenlijk in het lichaam?

Na een massage blijkt de hoeveelheid witte bloedcellen in het bloed verhoogd te zijn. De witte bloedcellen helpen om infecties en virussen te bestrijden. Tevens verlaagt een massage het stresshormoon cortisol. Als deze stof cortisol te lang in het lichaam aanwezig is, is dat ongunstig voor de weerstand. Als er diepe ontspanning in het lichaam ontstaat schakelt het zenuwstelsel over op een modus van herstel. Een massage bevordert ook de aanmaak van serotonine en oxytocine, beide feel good hormonen die rust, ontspanning en een fijne gemoedstoestand opleveren. Mijn Kaya Relaxation en Awakening massages kunnen ook helpen als je last hebt van malende gedachten. Er kan altijd van alles door ons hoofd gaan en dat je daarmee rond blijft lopen. Als je tijdens de massage de aandacht en gedachte naar mijn handen brengt, het voor elkaar krijgt om rustig en diep te ademen zal de ontspanning en overgave snel optreden je lichaam.

Huidhonger

Door aanraken weer in balans. Na 4 dagen volop aan het werk te zijn is mijn conclusie als nooit tevoren. Aangeraakt worden is een basisbehoefte van de mens. Het is in deze “niet aanraaktijd” dus een groot gemis, we hebben het dan over huidhonger. Ik heb hier in het verleden al vaak over geschreven, en het lijkt of iedereen nu ineens weet ( en ervaart ) wat het “echt” betekent.

Het lichaam verlangt ernaar om zacht of stevig maar in ieder geval liefdevol aangeraakt te worden. Omarmt te worden en volledig in overgave te komen, hiermee wordt huidhonger gestild. 

Mijn Kaya Awakening massages (nieuwe stijl gelet op alle voorwaarden) hebben als voornaamste doel je lichamelijk en geestelijk te laten ontspannen. Het kan zijn dat je ook weer vertrouwen in aanraken en nabijheid van andere mensen moet krijgen. Op de tafel kan ik met gepaste afstand en maatregelen je veilig masseren.

Of ben je de stress zat van het thuiswerken, waar privé en werk vaak moeilijk te scheiden zijn. Zit je door een verkeerde houding vast in nek en schouders. Mis je de sociale contacten of loop je ergens anders op vast?

Boek dan een Kaya Awakening massage, even weg dromen en heerlijk ontspannen. Er ontstaat meer harmonie tussen lichaam, geest en ziel, wat een relaxte en helende werking met zich meebrengt. In een oase van rust, warme olie en fijne muziek ontvang je de massage die als een welkom geschenk is, aan “jezelf” .