Corona angst

Corona angst…

Nieuwe normaal… 
Anderhalve meter samenleving…. 
Anderhalve meter economie….

Corona angst…

Hoe nu verder en vooral in de toekomst. Het is niet meer dan logisch dat de corona-epidemie angst oproept. Door een angstreactie in gang te zetten, probeert ons brein ons veilig te houden. In dit geval weerhoudt angst ons ervan om de adviezen van deskundigen in de wind te slaan en elkaar op te zoeken.

Maar angst kan ons ook enorm in de weg zitten. Want wat heb je eraan als je ’s nachts wakker ligt of zelfs in paniek raakt?

Onverwacht is eng

Onverwachte situaties zoals de corona-uitbraak roepen bij veel mensen angst op, zegt angstexpert Roanne van Voorst. ‘Je weet dan nog niet precies wat er gaat gebeuren of wat je moet doen en daar houdt het brein niet van.

Je brein wil namelijk kunnen voorspellen hoe je moet reageren om fysiek of geestelijk veilig te blijven en probeert onverwachte, spannende situaties daarom doorgaans te vermijden.’

Een beetje bang

Als je een beetje tot gemiddeld angstig bent over het coronavirus, kun je jezelf nog vrij eenvoudig kalmeren. Bijvoorbeeld door jezelf voor te houden dat de meeste mensen niet ernstig ziek worden van corona. En dat de kans dus heel groot is dat je er weer bovenop komt, mocht je ziek worden. En dat je gelukkig in een land woont met goede zorgvoorzieningen.

Houd je wat betreft de informatievoorziening vooral bij de officiële bronnen, zodat je niet kunt worden meegesleept in de angst van anderen. En laat je vooral afleiden door alle mooie, goede, leuke en grappige dingen die er gelukkig ook nog zijn.

Zo ga je om met paniek over de coronacrisis

Tijdens een paniekaanval heb je een teveel aan adrenaline en andere stresshormonen in je lichaam. Dat verlaag je door in beweging te komen: ga wandelen, spring op en neer of zwaai met je armen. Bovendien moet je brein zich concentreren op de beweging, en heeft dus minder energie over voor je angst.

Focus op je adem. Door diep en rustig adem te halen, kalmeer je het zenuwstelsel en laat je het voelen dat de kust veilig is. Leg je hand op je buik, adem in en blaas je buik op als een ballon.

Verbreed je blik. Paniek kan letterlijk tot een tunnelvisie leiden. Merk je dat dit zo is, probeer dan eens je blik weidser te maken. Kijk zo ver mogelijk opzij, zonder dat je je hoofd of pupillen beweegt. Je blijft gewoon recht naar voren kijken en merkt tegelijkertijd op wat je uiterst rechts en links van je kunt zien.

Zeg het hardop. Niets laten merken terwijl het koude zweet op je rug staat, maakt de paniek langduriger en intenser. Zeg het daarom hardop als je bang bent, het liefst tegen iemand die je vertrouwt. Vaak helpt dat al een beetje. (bron:Psychologie)

Wees welkom, ik hoop snel weer live maar nu nog even online.

Geef een reactie