Luisteren of niet…..

Je herkent het vast wel, het idee dat wat je tegen iemand zegt totaal niet lijkt aan te komen. En andersom herken je misschien ook wel dat je moeite hebt om je hoofd erbij te houden als iemand je iets vertelt.

Luisteren is niet altijd even makkelijk, zeker als je iemand anders ook graag wilt begrijpen. En zo kun je dus op verschillende manieren luisteren.

Even een stapje terug, toen je nog een baby was leerde je als je hard ging huilen je zo vaak kreeg wat je wilde. Deed je dat niet, dan kreeg je vaak niet wat je wilde.Eigenlijk leerde je zo om goed van je te laten horen, extravert zijn en laten weten wat je wil werd doeltreffend. Met afwachten en alleen luisteren kreeg je vaak niet voor elkaar wat je wilde, zo werd je passief en meer introvert.

Menig medemens wil graag in het middelpunt van de belangstelling staan, hoort zichzelf graag praten, maar luisteren betekent juist iemand anders in dat middelpunt van de belangstelling zetten. Wij mensen kunnen sneller denken dan praten, als iemand dus tegen je praat hebben we al snel de neiging afgeleid te zijn omdat onze gedachten er achteraan komen. We gaan dan een mening vormen in ons hoofd wat meteen inhoudt dat we dan al slechter aan het luisteren zijn. We toetsen vaak gelijk opvattingen, meningen en oordelen al. Zo gaan er vele andere gedachten door je hoofd.

Zo kan het zijn dat je de boodschap die de ander graag met je wilde delen totaal anders overkomt dan dat er bedoeld werd. Als er dan als voorbeeld emotie bij komt wordt de boodschap misschien nog onduidelijker, de ander kan het maar moeilijk onder woorden brengen wat hij eigenlijk wil delen. Natuurlijk zijn er vele manieren van luisteren, misschien uit beleefdheid, of op je werk met collega’s wederom alleen over werk…. maar hoor je eigenlijk wel wat die ander zegt.

Herken je ook dat je wel eens bij een korte stilte meteen de kans grijpt om jouw mening te delen of te zeggen dat je ervandoor moet? Maar echt empathisch luisteren wordt steeds minder is mijn ervaring, proberen we echt altijd te begrijpen hoe de ander zich voelt en te verplaatsen in de ander. 

Empatisch luisteren kan ik je laten beleven in mijn praktijk. Wees welkom.


Geef een reactie